Nem pályáztak a cégek családi napközire

A kisgyermekes nők alacsony munkaerő-piaci részvételének - a munkáltatók hozzáállásán és a (rugalmas) munkalehetőségek hiánya mellett - egyik fő oka a kisgyermekek napközbeni ellátását biztosító férőhelyek alacsony száma.

Az ország 3150 települése közül csak 273 helyen működik bölcsőde. 2009-ben összesen 26 677 gyermeknek jutott hely, kihasználtságuk 130 százalékos volt. Az adatok szerint tíz-tizenötezerrel kevesebb férőhely van, mint amennyire valójában szükség lenne. A magánóvodák árát kevesen tudják kigazdálkodni tekintve a lakosság életszínvonalát, a reálbércsökkenést, a gazdasági és munkaerő-piaci helyzetet. Ráadásul már az állami fenntartású intézmények sem teljesen ingyenesek. A munkahelyi családi napközik pedig olyan ritkák, mint a fehér holló. Szerencsére akadnak pozitív példák.

Munkahelyek családi napközivel
A Magyar Telekom már öt éve támogatja a dolgozók gyermekeinek bölcsődei-óvodai elhelyezését. Somorjai Évától, a Magyar Telekom humán erőforrás vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk, a cég jelenleg 141 gyermek elhelyezésének havi térítési díjához járul hozzá, 50-66 százalék közötti mértékben. A fennmaradó részt és az étkezést a szülők állják. A programban 17 budapesti és nyolc vidéki (Érd, Fót, Pomáz, Dunakeszi, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós, Székesfehérvár) intézmény (magán illetve alapítványi bölcsődék és óvodák, és családi napközik) vesz részt, de a szülők folyamatosan ajánlhatnak új intézményeket, amelyeket meghatározott feltételek teljesülése esetén bevonnak a választható intézmények körébe. - Tapasztalataink szerint a szülők számára inkább a lakhelyhez közeli intézmények a megfelelőbbek, mint a munkahelyhez közeliek. Ennek ellenére a legnagyobb létszámú telephelyeink környékén is vannak választható intézmények - tájékoztatott Somorjai Éva. A közeljövőben számítanak a vidéki nagyvárosokban az intézmények számának növekedésére is.

Példaértékű a dunaújvárosi, 850 főt foglalkoztató Szent Pantaleon Kórház-Rendelőintézetének törekvése is. A kórház családi napközit, pontosabban hét-hét gyerek elhelyezésére alkalmas, három csoportszobát alakított ki a régi mentőállomás területén. A 12 millió forintba kerülő kivitelezést saját forrásból állták, a családbarát munkahelyek kialakításának és fejlesztésének támogatására kiírt pályázaton elnyert 1,3 millió forintot a tárgyi feltételek biztosítására fordították. A napközbeni ellátás mellett a gyermekek 1-2 órás megőrzésére szolgáló játszóház is működik majd. Elsősorban a váltott műszakban dolgozók vehetik igénybe a szolgáltatásokat; a családi napközi hétvégén is üzemel majd.

Miként Mészáros Lajos főigazgató-főorvostól megtudtuk, úgy tervezték, hogy legkésőbb szeptemberben át tudják adni a családi napközit, de különböző adminisztratív akadályokba ütköztek. - Minden startra kész, a humán erőforrás igényt is felmértük, melyet belsőleg kívánunk megoldani, már csak a különböző engedélyeknek kell megérkezniük - jelentette ki a HR Portálnak. Hozzátette: a családi napközi fenntartásához állami normatívát fognak igényelni, emellett a szülőktől az önkormányzati fenntartású óvodákéhoz hasonló mértékű hozzájárulást kérnek majd.

2011 Legjobb Női Munkahelye, a Factory Creative Studio is büszke arra, milyen sokat tesznek gyermekes kollégáikért. Egyrészt minden női dolgozóban nyomatékosítják, visszavárják őket a gyes lejárta után, de annak ideje alatt is minden támogatást megadnak ahhoz, hogy figyelemmel tudják kísérni a cég fejlődését. A szegedi cégnél lehetőség nyílik rugalmas illetve részmunkaidőre, távmunkára, osztott munkakörre, amelyhez minden tárgyi feltételt biztosítanak. Ezen túl a szülőknek egyszeri anyagi támogatást nyújtanak a baba megszületésekor. A családi napközi sem ismeretlen fogalom a számukra. Az év első hat hónapjában, napi hat órában alkalmaztak egy dadust, akihez a gyesen lévő anyukák behozhatták a gyerekeiket az irodaház legfelső szintjén kialakított babaszobába. A gondozó igény esetén még a bölcsődéből, iskolából is elhozta a gyereket. Jelenleg szünetel ez a szolgáltatás, de szeretnék pályázati forrás bevonásával tovább vinni - mondta Szénási Enikő Lilla HR vezető.

Pályázat vállalhatatlan feltételekkel
A valós képhez azonban hozzátartozik, kevés munkahelyen működik családi napközi, ezért sok szülőnek problémát okoz a kisgyerek elhelyezése, amikor visszatérne a munka világába. A kormány látva a problémát, célul tűzte ki egy stratégia keretében, hogy adókedvezménnyel, az uniós támogatások elérhetővé tételével ösztönözi a munkáltatókat munkahelyi családi napközik, bölcsődék, integrált bölcsődék-óvodák létesítésére. Ki is hirdetett erre egy pályázatot (TÁMOP-2.4.5-12/5), amelyre a vállalatok, önkormányzatok és civil szervezetek is pályázhattak egészen májustól júniusig. A nyolcmilliárd forintos kereten belül 5,5 milliárd forint áll rendelkezésre alternatív nappali gyermekellátási szolgáltatások létrehozására, valamint vállalati és intézményi napközbeni kisgyermek-ellátásra. Egy pályázó legfeljebb ötvenmillió forintot nyerhetett, egy férőhely létrehozására maximum hárommillió forintot lehetett igényelni. Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikai államtitkár szerint a kormány kétezer új férőhellyel és ötszáz új munkahellyel számol.
A vállalati és egyéb intézményi (pl. egyetem, kórház és egyéb közintézmények stb.) családi napközik és egyéb, kis létszámú (de legalább 5 fős), szervezett napközbeni gyermekfelügyeleti szolgáltatások létrehozására kiírt pályázat keretösszege a konvergencia régiókban (Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Nyugat-Dunántúl, Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl) 2.500.000.000 forint volt, amelyre mindössze öt cég pályázott 199 millió 996 forintot igényelve. Tehát a forrás nyolc százalékára jött igény. A Közép-magyarországi Régióban 250 millió forintos keretösszegre szintén öt cég pályázott 180 millió 560 forintos igénnyel. Itt a kiírt összeg 72 százalékára érkezett pályázat. Ezzel szemben az alternatív nappali gyermekellátási szolgáltatások létrehozására kiírt pályázatokra mind a konvergencia régiókban, mind Közép-magyarországi Régióban sokan pályáztak. Előbbi régióban 2,5 milliárdra 138 cég pályázott 4 milliárd 560 millió 372 forintot igényelve, amely a keretösszeg 183 százaléka. A Közép-magyarországi Régióban pedig 250 millió forintra 109 pályázat érkezett 3 milliárd 194 millió 493 forintos igénnyel, amely a keretösszeg 1278 százaléka!

A pályázat azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Miként Grosch Mária, a családi napközik létrehozását segítő Fehér Kereszt Gyermekvédő Alapítvány kuratóriumi tagjától megtudtuk, a cégek nem voltak arról meggyőzve, hogy a családi napközire fordított összeg jó befektetés. Az első két támogatott év leteltét követően ugyanis a cégek csak harminc százalékát kapják meg annak a normatívának, amit az önkormányzatok és alapítványok családi napközijei, de még 3-5 évig fenn kell tartaniuk a napköziket, változatlan fenntartási feltételekkel. Előírják, hogy legalább öt három év alatti gyereknek kell oda járnia, a dolgozók termékenységét azonban nehéz előre kiszámolni. A támogatási időszakot követően ráadásul a kieső bevétel pótlására nem emelhetik radikálisan a szülői térítési díjat - magyarázta a szakember. Grosch Mária szavait igazolják vissza a céges nyilatkozatok és az alacsony pályázói hajlandóság (lásd keretes írásunkat).

Dr. Nagy Zoltán, az Északdunántúli Vízmű Zrt. HR gazdálkodás és mb. PR vezetője például úgy tájékoztatta portálunkat, hogy 2011 Családbarát Munkahelyénél - nagyvállalat kategóriában - jelenleg nem működik családi napközi, sem óvoda és nem is tervezik a közeljövőben ilyen intézmények üzemeltetését. "Előzőekre tekintettel nem rendelkezünk tapasztalatokkal" - fogalmazott a HR vezető. Az okokat itt tehát nem sikerült kiderítenünk.

A Legjobb Női Munkahely tavalyi nyertesének HR vezetője pedig azt mondja, hiába ismerik a pályázatot részleteiben, és hiába szerettek volna azon indulni, "a kiírás olyan elemeket tartalmazott, amely szinte pályázhatatlanná tette azt". - Az indikátoroknál olyan vállalásokat kellett tenni a három-öt év távlatában, hogy azokat kevés cég - így mi sem mertük bevállalni. Senki sem tudja garantálni három év múlva a 0-2 év közötti gyerekszámot egy cégnél. Ezek a gyerekek még meg sem születtek - fogalmaz Szénási Enikő Lilla. Mint mondja, a teljesíthetetlen elvárásokat igazolja vissza az a tény is, hogy mindösszesen öt pályázatot adtak be a konvergencia régiókban, holott a keret negyven-hetven támogatható pályázatra nyújtott volna lehetőséget. - Ez a pályázat semmit sem tett a vállalati bölcsődék fejlesztéséért - húzta alá Szénási Enikő Lilla.

A Magyar Telekom humán erőforrás vezérigazgató-helyettese azonban úgy véli, a pályázat segíthet a bölcsődei és óvodai férőhelyek létszámának növelésében, vagy egyéb alternatív gyermekgondozási formák elterjedésében, de azt is hozzátette, hogy ez önmagában nem biztos, hogy elégséges a kívánt hatás elérésére.

A Szent Pantaleon Kórház-Rendelőintézet főigazgató-főorvosa is jó kezdeményezésnek tartja a pályázatot, amely véleménye szerint inkább a közszférában valósulhat meg, mert nem hiszi, hogy a versenyszférában költenének ilyesmire. - Csak a teljes normatíva igénybe vétele mellett lehetnek fenntarthatóak ezek a családi napközik, de a dolgozóknak legalább az étkezéshez hozzá kell járulni - emelte ki a kórházigazgató.

Cafeteria-elem lehet a családi napközi és a bölcsőde
A Magyar Nemzet áprilisi tudósítása szerint a kormány tárgyal arról, hogy utalvánnyal vagy cafeteriaelemként lehessen fizetni a családi napköziért és a bölcsődéért. Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnöke akkor kijelentette, szívesen biztosítják a családi napközi lehetőségét munkavállalóiknak, amennyiben ezt az összeget vagy ennek jelentős részét adó- és járulékmentesen adhatják.

A cafeteriarendszer ilyen arányú átalakítását a Magyar Telekom, a Factory Creative Studio és a Szent Pantaleon Kórház-Rendelőintézet is támogatja. Bár 2011 Legjobb Női Munkahelyének HR igazgatója szerint kedvezmények hiányában kevés cég tudna erre áldozni. - Aki szeretne, az nem tud, aki pedig tudna, az nem tartja ezt fontosnak - fogalmazott Szénási Enikő Lilla. Mészáros Lajos a kedvezményesen adható cafeteriaelem szükségességét emelte ki. Úgy látja, ha ez nem valósul meg, elkerülhetetlen a szülők hozzájárulása a költségekhez.
A többi között a Scharle Ágota által jegyzett, a Budapesti Szakpolitikai elemző Intézet által elkészített 2009-es tanulmány számos megoldást javasol az 1-3 éves gyermekek napközbeni ellátásának bővítésére. Így például a gyesre költött költségvetési források átterelését szabadon felhasználható, gyermekellátási utalványokra, a szülői hozzájárulás átláthatóvá tételét és növelését a hátrányos helyzetű szülők nagyobb támogatása mellett. Továbbá fenntartó-semleges és minősítéstől függő normatívát vezetnének be. Vagyis azt kívánják elérni, hogy ne kapjanak több állami támogatást a helyi önkormányzatok által fenntartott bölcsődék, és az egyházi bölcsődék, mint a nem-állami fenntartó által működtetett intézmények és családi napközik. Ezen túl bővítenék az önkormányzati tulajdonú intézmények számát, és célzott központi költségvetési támogatásokkal ösztönöznék új bölcsődék, integrált óvodák, családi napközik létesítését. Az elemzés szerint a hazai bölcsődék és különösen a családi napközik létrehozásához és működtetéséhez kapcsolódó előírások szigorúnak számítanak. Így az előirt 2:7 maximális gondozó- gyermek arány is. Felülvizsgálnák a családi napközikben foglalkoztatott gondozók negyvenórás tanfolyami részvétel kötelezettségét is, melyet egy tananyagból letett vizsga helyettesítene. Bővebben a www.budapestinstitute.eu oldalon lehet a javaslatokról olvasni.

Minden érintettnek jobban megérné tehát, ha kedvezményes adózású béren kívüli juttatássá válna a családi napközibe fizetendő térítési díj egy része. Egyrészt a túlélést jelentené a már meglévő, jelenleg félig üresen tátongó 500 családi napközis vállalkozásnak, másrészt a munkáltatóknak nem kellene tízmilliókért munkahelyi családi napközit létrehozniuk, de a dolgozók is jól járnának, hiszen így kevesebbe kerülne a gyerek elhelyezése. Tudniillik, ha olyan helyen is dolgoznak, ahol van munkahelyi családi napközi, vagy a cég tervezi azt létrehozni pályázat segítségével, rendszerint a szülőknek is hozzá kell járulniuk a költségekhez.

Ha azonban nincs erre módjuk, és vállalati segítségre sem számíthatnak a gyermek felügyeletében, s bölcsődei felvételre sincs esélyük, akkor vagy kifizetik a nem állami fenntartású családi napközik és egyéb alternatív felügyeletek gyakran igen borsos árát vagy az anyukák otthon maradnak a gyerekkel. A családi napközik havi díja általában 50-60 ezer forint között mozog. A térítési díjak településtípusonként, régiónként változóak és attól is függnek, hogy a napközi egyesületi, alapítványi, nonprofit vagy vállalkozási formában működik-e, illetve részesül-e állami normatívában, önkormányzati támogatásban és mennyi az önköltsége. - Hazánkban a családi napközik ugyanazokat az adókat, járulékokat fizetik, mint bármely más vállalkozás, emiatt az egy ellátottra jutó bérköltség nagyon sok az alacsony gyermeklétszám miatt, amely igencsak megdrágítja a családi napköziket. Ezért cserébe pedig vannak társadalmi elvárások a minőséget és a kiegészítő szolgáltatásokat illetően - magyarázta Grosch Mária.

A Fehér Kereszt családi napközi hálózatában, ahol a kisgyermekeket a dolgozók saját otthonukban kialakított helyen gondozzák és így a működési költségek alacsonyabbak, mint pl. egy bérelt helyen működő szolgáltatásnál - átlagosan 45 000 forintba kerül egy gyerek ellátása havonta, amiben már benne van az étkeztetés is és az összeg az önkormányzati támogatás függvényében csökkenhet.

Kritikák a családi napközikkel szemben
Bár a családi napközi kis létszámú csoportokkal működik és két gondozó felügyel hét gyermekre, az ellátás szakmai színvonalát mégis sokan kétségbe vonják. Arra hivatkoznak, hogy a családi napköziben nem szükséges gyermekgondozás területén szerzett szakképzettség, sőt még csak érettségi sem, személyi feltételként elegendő egy negyvenórás tanfolyam elvégzése, s a szolgáltatók ellenőrzése sincs megoldva. A felkészítő tanfolyamok szervezői szerint azonban a napközik legnagyobb részét diplomával rendelkezők, túlnyomórészt pedagógusok indítják. A legtöbb gondozási helyen alkalmaznak óvónő végzettségű munkatársat, sok napközi van megbízásos kapcsolatban pszichológussal, logopédussal, fejlesztő pedagógussal. - A családi napközi a gyakorlatban már bebizonyította, hogy a gyermekek szükségleteinek optimálisan megfelelő gyermekellátási forma, itt volna az ideje jogszabályi szinten is tenni azért, hogy a családi napközi gondozás támogatottabb, minőségbiztosított, önálló szakmává válhasson - reagált a kritikákra Grosch Mária.

Forrás: www.hrportal.hu
 

Prompt Portal Team 2010