Sosem volt ennyi üres állás Magyarországon: új módszerekkel nyomulnak a cégek

Az egyik legnagyobb online állásportálon még sosem volt olyan magas az álláshirdetések száma, mint 2017-ben. A legtehetségesebb szakemberek gyakorlatilag válogathatnak a munkáltatók között - főleg bizonyos szakmákban.

Ez a helyzet átrendezi a munkaerő-piaci viszonyokat: a vállalatoknak például egyre inkább figyelembe kell venniük a dolgozók igényeit. Közben a digitális fejlődés is alakítja a HR-folyamatokat: a jövőben sokkal objektívebbé válhat az állásinterjúztatás, és nagyobb szerephez juthat a mesterséges intelligencia a toborzási folyamatban.

A profi HR-megoldások jelentősége egyre nagyobb a magyar munkaerőpiacon, hiszen a legtöbb ágazatban nehézséget jelent jó szakembert találni. A munkaerőhiány a digitalizációval karöltve erősen meghatározza a közeljövőben a toborzási trendeket. Míg a jelölteket videórobotok fogják versenyeztetni, a munkáltatóknak egyre szélesebb eszköztárból válogatva kell magukat vonzóvá tenniük: a csocsószoba helyett már az irodai erdők és a sétálómeetingek kora jöhet. De meddig kell még önéletrajzot írnunk, hogyan szerezheti meg egy cég a legjobb jelöltet, és hogyan tarthatja meg? Ezekről szólt az idei HR Fest.

Egyre több a betöltetlen állás
Tüzes Imre, a Profession.hu ügyfélkapcsolati és operációs vezetője a rendezvényen elmondta, hogy látványosan növekszik a betöltetlen állások száma Magyarországon:
•    2017-ben eddig összesen több mint 11 ezer hirdetés került fel az állásközvetítő oldalra;
•    míg tavaly ez a szám épp csak megközelítette a 10 ezret;
•    2015-ben pedig 7 939 volt.

A növekvő munkaerőhiány mellett a másik fontos tendencia, hogy egyre összetettebbé válik a toborzási folyamat: új technológiák, stratégiák és megoldások törnek be a HR-szakmába a következő években.
A fenti folyamatok fontos következménye, hogy már nemcsak az állásjelentkezők versengenek a munkáltatókért, hanem a munkáltatók is a tehetséges szakemberekért. A jelenlegi munkaerőpiaci környezetben egyre nagyobb jelentősége van az employer brandingnek, vagyis a munkáltatói márka építésének.

Erre az egyik lehetséges eszköz a wellbeing, vagyis jólét mint vállalati stratégia alkalmazása, ami azt jelenti, hogy a cégvezetők és tulajdonosok a tervszámok és teljesítménymutatók mellett a humán oldalra is fókuszálnak, és segítenek megteremteni a munkavállalóknak a testi és lelki egyensúlyt.
Így lehet kedvezni a dolgozóknak

"A wellbeing megoldások a statisztikák szerint egyre inkább szerepet játszanak a munkahelyválasztásban, és a vállalatvezetők közül is egyre többen vannak tisztában ennek a jelentőségével" - véli Faragó István, a Stressz-M alapítója és ügyvezetője. Ide tartoznak például a különféle egészségügyi csomagok, szűrési lehetőségek, edukációs és sportprogramok, illetve az egészségbiztosítás, amelyek kiemelten fontosak lehetnek Magyarországon, hiszen világszinten élen járunk az elhízásban, a dohányzásban, az alkoholfogyasztásban, és egyre jelentősebb probléma a krónikus distressz.

Az egészségügyi és életmód-programoknak köszönhetően bizonyítottan alacsonyabb lesz a távolmaradási arány, ezért éri meg a munkáltatóknak erre figyelmet és pénzt áldozni
 - mondta Zsolnai Gábor, az Union Biztosító vállalati egészségszakértője, hozzátéve, hogy nem jelent megoldást egy-egy sport vagy egészségnap megszervezése, sem pedig egy fitness terem kialakítása. Ehelyett fel kell méri az igényeket és motiválni kell a dolgozókat, a következők biztosítása például kifejezetten javasolt:
•    sétálómeetingek;
•    munkahelyi mozgásórák;
•    relaxációs helyiségek;
•    ergonómikus munkakörnyezet.

A munkáltatói márkaépítés másik módja lehet a kellemes irodai környezet kialakítása: Erdélyi Emőke, a Skanska HR Business Partnere arról beszélt, hogy milyen trendek várhatóak ezen a téren, milyen koncepciók uralják majd a jövő irodáit:
•    természettel való szimbiózis;
•    "élő" épületek, amelyek önellátásra képesek víz- és napenergia felhasználásával;
•    önfenntartó épületek, amelyek képesek levegőt előállítani és megtisztítani;
•    illetve a láthatatlan épületek, amelyek például led- vagy tükörfelületüknek köszönhetően beleolvadnak a környezetükbe.

Ezeknek egy része csírájában már ma is jelen van, például a természetközeliség egyre több hazai irodában jelenik meg: találkozhatunk zöld falakkal, természetes anyagokkal, és akár kis irodai erdővel is.

Hamarosan robotok segíthetik a toborzást
A kiválasztással kapcsolatban erősödő igény az állásinterjúztatás minél objektívebbé tétele, amitől már nem is járunk távol. Az automatizáció rövidesen teret nyer a HR területén, és főleg a kiválasztásban lesz kiemelt szerepe - mondta el Jacky Hazan, a világ első automatizált interjúszimulációs rendszerét fejlesztő Intervyo alapítója és ügyvezetője.

Az önéletrajz elkészítése egy skill, amivel nem biztos, hogy minden esetben rendelkezik a pozícióra legalkalmasabb jelölt, az interjúk szubjektív természetéről nem is beszélve. Emellett költség- és időhatékony megoldásokra van szükség, hiszen az önéletrajzok szelektálása és az interjúzás is rengeteg időt vesz igénybe  - mondta Hazan, majd hozzátette, hogy ezért kezdett el egy videóinterjúztató platform létrehozásán dolgozni. A jövővel kapcsolatban azt gondolja, hogy
•    a HR-menedzsereket nem helyettesíthetik robotok a jövőben, de jelentős technológiai támogatás áll majd rendelkezésükre, ami nagyban meg fogja könnyíteni a munkájukat
•    a hagyományos önéletrajzok helyét hamarosan okosvideó formátumú önéletrajzok veszik át, és okostechnológiák segítségével elemezhető lesz minden, amit a jelölt mond és tesz
•    a HR-folyamatokban komoly szerephez jut a kiterjesztett és virtuális valóság.

A big datának köszönhetően pedig mára az is előjelezhetővé vált, ha egy munkatárs nagy valószínűséggel fél éven belül felmond, tehát mérni lehet , hogy kik a potenciális elmenők egy vállalatnál.

Forrás: penzcentrum.hu

Prompt Portal Team 2010